Kommunikasjonsløsninger tilknyttet Nødnett

Denne nettsiden benytter seg av cookies. Finn mer informasjon her.

Kommunikasjonsløsninger tilknyttet Nødnett

Nødnetts radioterminaler og modem har ekstra grensesnitt hvor brukerne kan tilknytte utstyr (garnityr) som for eksempel ekstern mikrofon/høyttaler eller øreplugger.

Dette gir brukerne verktøy for å begrense risiko for avlytting og gjør kommunikasjon med Nødnett mer praktisk for brukerne. Utstyr tilknyttet radioterminaler og modem må være tilpasset disse terminalene. Det anbefales at bruken avklares med den enkelte driftsorganisasjon (HDO, PIT, BTS/BDO).

Kundens forplikelser

Grensesnitt i radioterminalene og modem kan ikke benyttes av kunden til å transportere Nødnett trafikk videre til andre kommunikasjonsløsninger. En slik tilknytning kan medføre at konfidensiell nødnettkommunikasjon, og informasjon kan lekke ut av Nødnett over på kommunikasjonsformer utenfor Nødnetts kontroll. Slik bruk bryter med den grunnleggende sikkerheten i Nødnett og kravene i abonnementsvilkår for Nødnett. Se mer informasjon i generelle Abonnementsvilkår, avsnitt "7. Kundens forpliktelser".

DSB kan likevel tillate bruken av slike løsninger på enkeltvedtak. Før vedtaket utstedes skal kunden ta kontakt med DSB for å få vurdert om ønsket løsning kan godkjennes for bruk i Nødnett. Løsningene må alltid være godkjente av DSB før de kan tas i bruk av kunden.

En slik kommunikasjonsløsning kan for eksempel være radiotilknyttede kontrollrom som kommuniserer i Nødnett talegrupper. Selve kommunikasjonsløsningen anskaffes av kunden og driftes av kunden, leverandøren eller driftsorganisasjonen.

Godkjenning av DSB

Hver løsning må godkjennes individuelt av DSB.
Underlaget som skal levers DSB for vurdering av løsningen skal beskrive:

• forventet bruksmønster
• integrasjon med andre systemer
• funksjonalitet i løsningen
• forventet kapasitetspådrag i Nødnett, f.eks. antall operatørplasser som tas i bruk
• sikkerhetsarkitektur av løsningen som ønskes å tas i bruk

Forespørsel om godkjenning av eksterne kommunikasjonsløsninger sendes til kundekontakt i DSB.