Radioterminaler

Denne nettsiden benytter seg av cookies. Finn mer informasjon her.

Radioterminaler

Det finnes flere ulike typer radioterminaler; håndholdte, bilmonterte og terminaler til fly og helikopter.
  • AGA-terminal i helikopter: En typisk TETRA AGA-installasjon i et helikopter. Radioterminalens kontrollhode er montert til venstre i dashbordet, under de to store skjermene.

  • Cobham AGA-terminal: Cobham er en ledende leverandør av avionikkutstyr. Dette er kontrollhodet til Cobhams AGA-terminal, og slikt utstyr for bruk i flymaskiner har strenge krav til robusthet og belysning.

  • Sepura SRG 3900 kjøretøymontert terminal: Sepura SRG 3900 er ment for montering i kjøretøyer. Bildet viser en delt løsning, der radiodel og betjeningsorganene (kontrollhode og mikrofon/høyttaler) kan monteres på forskjellige steder i bilen.

  • Motorola MTM5400 kjøretøymontert terminal.

  • Sepura STP9000 håndholdte terminaler

  • MTP3250 er en av de håndholdte radioterminalene fra Motorola som brukes i Nødnett.

Håndholdte radioterminaler

Håndholdte enheter kan sammenliknes med vanlige mobiltelefoner, og er konstruert for å tåle røff bruk utendørs.

Radioterminalene bæres ofte utenpå uniformen og må derfor tåle vann, støv og støt. Slike terminaler kombineres ofte med tilleggsutstyr som ørehøyttalere, eksterne mikrofoner og annet utstyr som er spesialtilpasset til bruksområdet.

Spesialtilpasset utstyr kan for eksempel være røykdykkerutstyr som tåler varme og bruk i eksplosjonsfarlige områder, eller mer normale ørepropper for bruk i støyende miljøer.

Bilmonterte radioterminaler

Bilmonterte radioterminaler er montert i de fleste kjøretøyene som er i bruk i nødetatene. Det er derfor behov for tilpasninger til behov og miljøet utstyret benyttes i. Det kan være vanntett utstyr for bruk på motorsykler og snøscootere, eller doble betjeningsorganer for bruk foran og bak i ambulanser.

Radioterminaler for bruk i helikoptre og fly

Radioterminaler brukes også i helikoptre og fly. Slike løsninger er spesielt tilpasset særkrav for luftfartøyer som for eksempel bruk med nattbriller og duplisering av både radio- og betjeningsdelene. Bruk av slik radiokommunikasjon i luftfartøyer kalles ofte TETRA AGA (Air-Ground-Air)